Засоби художнього конструювання
Художнє конструювання як метод проектування предметного середовища. Поняття композиції. Види композиції в дизайні предметного середовища. Художнє конструювання як метод проектування предметного середовища передбачає висунення нової ідеї, розробку й утілення цієї ідеї в гармонійне, виразне стилістичне оформлення предмета. У процесі художнього конструювання дизайнер розробляє ескізи, креслення, за необхідності, виготовляє макет, складає пояснювальну записку, у якій коротко фіксується прийняте рішення, способи обробки та всі основні показники, включаючи економічні. Тільки після цього можна приступати до виготовлення самого виробу.
Предмети, які є результатом діяльності дизайнера, повинні бути функціональними, а саме: досконало виконувати своє практичне призначення; бути зручними й безпечними під час експлуатації; бути естетично виразними і композиційно цілісними. Для досягнення композиційної цілісності дизайнер використовує можливості ритму, кольору, масштабу, співвідношення світла та тіні, пустоти й об’єму в поєднанні з особливостями звукового оформлення, освітлення тощо.
Для того, щоб робота набула необхідної виразності і впливала на людей певним чином, необхідно подати всі ці засоби єдиним акордом, створити композицію.Композиція (від лат. compositio) - складання, з'єднання, сполучення різних частин в одне ціле відповідно до визначеної ідеї.
У створенні виробів предметного середовища можуть бути використані такі види композиції: фронтальна чи об’ємна (об’ємно-просторова).
До фронтальних належать усі «площинні» композиції, а також композиції, що мають рельєф. Композиції на «площині» можуть бути представлені творами, виконаними в різних техніках і матеріалах. До них можна віднести твори живопису й графіки, виконані в традиційних техніках, і твори, які змогли з'явитися тільки на сучасному рівні розвитку науки і техніки – комп'ютерна графіка, голографія та інші. Фронтальна композиція широко використовується в творах декоративно-прикладного характеру, де фактура матеріалу часто надає рельєфність композиції (текстиль – гобелен, скло – вітраж тощо). Композиції, «які виступають з площини», тобто мають рельєф, також належать до фронтальних. Вони сприймаються глядачем фронтально і не вимагають огляду збоку. Таким композиціям властива гра фактури, матеріалу. Такими є мармурові рельєфи, карбовані роботи, керамічні кахлі, пряникові дошки та панно, виконані в техніці різьблення по деревині тощо.
До об'ємної композиції можна віднести твори мистецтва, що мають три виміри (довжину, ширину і висоту). Це скульптура, дрібна пластика, малі архітектурні форми, твори декоративно-прикладного характеру, різні утилітарні об'єкти, такі, як посуд, меблі. Навіть у цьому простому переліку відчувається, яке широке застосування може мати об'ємна композиція у нашому житті для створення функціональних предметів, що забезпечують життєдіяльність людини.