Із давніх-давен в Україні будь-які зібрання дітей супроводжувалися ігровою діяльністю. Змагалися у стрільбі з луків, метанні сніжок, катанні на санчатах, лижах, ковзанах тощо. Завдяки засобам народної гри маленьку людину відволікали від повсякденного життя, а це давало можливість розвіяти сумніви та повірити у власні сили. Через гру дитина могла позитивно розкрити свій внутрішній потенціал, ігрові вправи активізували рухливість, розвивали процеси мислення, викликали позитивні емоції.
Про гру сказано чимало добрих слів. її називають і джерелом радості, і «королевою» дитинства. Обидва твердження правильні, адже гра для дитини — це життя з усіма його радощами, тривогами, перемогами та прикрощами. Гра — природний для дитини вид діяльності.
У період переходу від гри до умов навчальної діяльності в житті дитини настає переломний момент. Адже вона не лише йде з дитячого садка до школи, а набуває обов'язку — вчитися.
Гра стає школою соціальних взаємин для кожної дитини. У грі вона знайомиться з великим діапазоном людських почуттів і взаємин, учиться розрізняти добро і зло. Завдяки грі в дитини формується здатність виявляти особливості, визначати, як вони сприймаються іншими, з'являється потреба формувати свою поведінку з урахуванням можливої реакції.
У дитячі роки гра стає основним видом діяльності людини. За її допомогою діти пізнають світ. Без гри їм живеться нудно й нецікаво. Буденність життя може викликати навіть захворювання. У грі діти та підлітки тренують свою силу і спритність, у них виникає бажання фантазувати, відкривати таємниці, вони прагнуть до прекрасного. За умов розумного, керівництва гра може стати незамінним помічником педагога.
Гра дарує щохвилинну радість, задовольняє актуальні потреби, а ще — спрямована в майбутнє, адже під час гри в дітей формуються та закріплюються властивості, вміння, здібності, потрібні для виконання соціальних, професійних і творчих функцій у майбутньому. Гра — це школа спілкування. Скрізь, де є гра, панує здоров'я та радість.
У процесі гри в учнів виробляється звичка зосереджуватися, самостійно думати, розвивати увагу. Захопившись грою, діти не помічають, що навчаються. До активної діяльності залучаються навіть найпасивніші учні. Коли вихователь на занятті використовує елементи гри, в класі створюється доброзичлива атмосфера, з'являється бадьорий настрій, з'являється бажання вчитися. Плануючи заняття, вихователь повинен охопити всіх учнів, дібрати ігри, що стали б цікавими і зрозумілими для кожного. Гра - це своєрідна школа підготовки до праці.
Саме під час ігор відбувається невимушене спілкування дитини з колективом класу, виникає взаєморозуміння між вихователем і учнем.
Гра належить до традиційних методів навчання і виховання молодших школярів. Цінність цього методу полягає в тому, що в ігровій діяльності освітня, розвивальна й виховна функція перебувають у тісному взаємозв'язку.
Чому гра так подобається дітям? Тому, що вона дарує радість і захоплення, адже сам процес гри сповнений несподіванок, а результат — таємниця.
Ігрова діяльність на заняттях групи продовженого дня відбувається ефективно і дає бажані результати, якщо нею керувати і забезпечувати виконання таких вимог:
1. Кожний учень повинен засвоїти правила гри, чітко усвідомити мету та кінцевий результат, послідовність дій, мати потрібний обсяг знань для участі в ній.
2. Кожного учня треба забезпечити дидактичними матеріалами.
3. Складну гру слід проводити поетапно, поки діти не засвоять окремих дій, а далі можна пропонувати всю гру й різні її варіанти.
4. Дії учнів слід контролювати, своєчасно виправляти, спрямовувати, оцінювати, не принижуючи гідності дитини (образливі порівняння, оцінки за поразку у грі, глузування тощо).
Рухлива активність молодших школярів займає половину часу, протягом якого вона перебуває у групі продовженого дня. Вона здійснюється під час спортивних годин, прогулянок, фізкультхвилинок і пауз.
У групі продовженого дня організовуються різні види ігрової діяльності:
? настільні ігри;
? рухливі ігри;
? ігри з використанням сучасних комп'ютерних технологій.
Вихователь здійснює їхній підбір відповідно до режиму перебування дитини в групі продовженого дня.
Робота вихователя розпочинається з прийому дітей та консультування з класними керівниками щодо стану здоров'я школярів, які перебуватимуть у групі, відмічання відсутніх учнів, з'ясування причин їхньої відсутності, ознайомлення зі змістом домашніх завдань.
У цей час діти, які прийшли в групу, мають можливість пограти в настільні ігри: шашки, лото, пазли; розв'язати кросворди; вирішити завдання на розвиток уваги, розширення світогляду дитини.
Наступним етапом у роботі групи буде активний відпочинок на свіжому повітрі, що передбачає:
- спортивну годину;
- пішохідну екскурсію околицями рідного міста;
- цільові екскурсії до водойми, музею, парку тощо.
У групі продовженого дня передбачається вільний час, розрахований на самостійний вибір дитиною діяльності відповідно до її схильностей та побажань.
Діяльність дітей за інтересами у вільний час — індивідуальна чи колективна — підвищує їхнє емоційне налаштування.
Український народ має чимало національних свят, розваг та ігор. Вони містять багатий матеріал для формування особистості сучасного школяра, несуть певне інформаційне навантаження, сприяють вихованню таких почуттів, як любов до батьків, повага до старших, працелюбність.
Надзвичайно діти люблять гру «Квач», під час якої гравці вільно бігають по майданчику, призначивши одного учасника ведучим. Він доганяє гравців, щоб когось «поквачити». Той, кого «поквачили», стає ведучим.
Часто для проведення гри, особливо рухливої, доводиться обирати ведучого чи капітана. Він може бути обраний за допомогою:
? Лічилки
Тікав заєць через міст,
Довгі вуха, куций хвіст.
А ти далі не тікай,
Рахувати починай.
Раз, два, три — вийди ти!
Котилася торба
З високого горба,
А в цій торбі —
Хліб, паляниця.
Кому доведеться —
Тому і жмуриться.
? Вибору ведучого за згодою гравців.
? Голосів гравців.
? Результатів проведеної раніше гри (капітаном стає учень, який виграв попередню гру — став прудкішим, кмітливішим, уважнішим).
Кожен зі способів вибору ведучого має свої переваги і недоліки, тому в навчально-виховному процесі їх варто чергувати.
Послідовне та систематичне навчання учнів різним способам самоорганізації під час проведення народних рухових ігор дає змогу ефективно використати час для активного, повноцінного відпочинку дітей; сприяє формуванню самоврядування дитячого колективу, набуття досвіду соціальної взаємодії.
Організовуючи рухливі ігри на свіжому повітрі, діти забезпечені скакалками, резинками. та м'ячами різного розміру. Наприклад: для гри «Попади в ціль» використовую тенісні м'ячі, а щоб провести гру «М'яч середньому» чи естафету, потрібно мати м'ячі більшого розміру.
У розпорядженні групи продовженого дня є майданчик для гри «Волейбол». Достатня кількість м'ячів дає змогу дітям відпрацювати елементи гри «Футбол» (ведення м’яча, передача, удари у ворота). Такі самі тренувальні вправи діти виконують під час ігор на баскетбольному майданчику.
У сніжну пору для організації розваг використовую санки, лижі. Для малюнків на снігу — пляшки з розведеними акварельними фарбами.
Із задоволенням діти беруть участь у грі «Я — скульптор», під час якої створюють казкове містечко «Тут живуть герої казок», ліплять сніговика, фортеці.
Структура самопідготовки, що є невід'ємною складовою режиму роботи групи, передбачає проведення інструктажу щодо виконання завдань, а підчас роботи — надання індивідуальної допомоги.
Згідно з вимогами програми, на підготовку домашніх завдань для учнів 4-х класів відводиться приблизно 1 год. 30 хв. Протягом цього часу вихователь чергує навчальну діяльність школяра із фізкультпаузами, що мають на меті розслабити одні м'язи та включити в роботу інші.
Рухи під час фізкультхвилинок за своїм характером мають відрізнятися від тих, які діти виконують під час самопідготовки. Наприклад, якщо в дитини втомлюються м'язи ніг, спини, шиї, доцільно пропонувати вправи з випрямленням ніг і тулуба, розведенням рук у сторони, нахилами голови, розслабленням м’язів кисті, а якщо втомлюються очі — виконувати вправи для очей.
Обов'язковими в дотриманні режиму групи є виховні заходи. Тему заходу (по можливості) узгоджую з перспективним плануванням виховної роботи школи та тематикою календарного планування. Наприклад, під час проведення шкільного конкурсу на виготовлення годівнички для зимуючих птахів, провела інтегроване заняття з теми «Птахи України». На меті мала розширювати знання дітей про зимуючих і перелітних птахів України; викликати бажання турбуватися про пернатих. Діти розв'язували ребуси, кросворди, відгадували та складали загадки про птахів, заготовляли корм для пернатих друзів.
Заздалегідь підготувавшись, учні розповіли про одного з птахів, який гніздиться на території України.
Вікторина «Пернаті друзі»
1. Назвіть одного з перших вісників весни? (Шпак.)
2. Чому сороку називають білобокою?
3. Якого птаха називають «літаючим самоцвітом»? (Зимородок або рибалочка.)
4. Який птах веде лік нашим рокам? (Зозуля.)
5. Який птах має свою «кузню»? (Строкатий дятел.)
6. Якого дятла звуть «лісовим пастушком»? (Одуд.)
7. Якого птаха називають величним і граціозним? (Лебеді-крикуни та шипуни.)
8. Який птах ховає в потаємні місця достиглі жолуді? (Сойка.)
9. Скільки видів жайворонків живе в Україні? (9)
10. У кого пташиний виводок налічує 8-10 пташенят? (Синиця )
11. Якого птаха називають міським і сільським? (Ластівка.)
12. Який птах не зробить жодного кроку за рік? (Горобець.)
Коли учні на уроці «Я і Україна» вивчали тему «Сторони горизонту та орієнтування на місцевості», у групі вивчений матеріал закріпили під час гри «Міні-Геокешинг».
Усі в дитинстві мріють знайти скарб чи розгадати якусь таємницю. Ця гра дає змогу втілити мрію в реальність.
За умовами гри вихователь, який виступає в ролі Майстра, дає двом ведучим конверти зі «стартовими листками». Зразок листа:
Шановні діти!
Сьогодні ми зіграємо в нову незвичайну гру «Геокешинг». Під час гри вам треба придумати назву команди, девіз. Ви отримаєте маршрутний лист, компас. У пригоді стануть знання, здобуті під час вивчення теми «Орієнтування на місцевості», та топографічні знання, щоб не заблукати й виконати всі завдання. Ви вирушаєте шукати схованку із завданнями для проходження до наступної точки. Ваша схованка відмічена кольором, який належить вашій команді. По сигналу Майстра-вихователя ви стартуєте.
Бажаємо перемоги в грі!!!
Точка 1
Для команди 1 — відлічити 20 кроків від запасного виходу зі школи на північ.
Для команди 2 — пройдіть 20 кроків від в'їзду на територію школи в південному напрямку.
(Початок гри Майстер фіксує в маршрутному листі. Тут він зафіксує кінець проходження маршруту, за яким визначиться переможець гри.)
Завдання для команди 1
1. Засновником міста Білої Церкви є:
А Семен Палій
Б Ярослав Мудрий
В Тарас Шевченко
2. Назвати проміжні сторони горизонту.
Завдання для команди 2
1. Місто Біла Церква розташоване на берегах річки:
А Десни
Б Дніпра
В Росі
2. Назвати основні сторони горизонту.
Картка містить координати руху до наступної точки:
Точка 2
Команда 1
1. Головний герой мультсеріалу «Ну, постривай!»
А Кролик і їжачок
Б Лисиця і Вовк
В Заєць і Вовк
2. Зіграти з охоронцем схованки у гру «Хрестики-нулики».
Команда 2
1. Хто вигнав Козу-дерезу із зайчикової хатки:
А Ведмідь
Б Півень
В Рак
2. Продемонструвати охоронцю схованки вміння підтягуватися на перекладині.
Картка містить координати руху до наступної точки
Для команди 1 — зібратися біля найтовщої берізки і дати відповіді на завдання:
1. Кому і де збудовано цей пам'ятник?
2. Виготовити і продемонструвати політ найпростішого літального апарату.
(Ваша наступна точка: усі члени команди збираються біля Центрального входу школи.)
Для команди 2 — зібратися біля дерева зі шпаківницею й дати відповіді на такі запитання:
1. Кому і де споруджено цей пам'ятник?
2. Виготовити і продемонструвати політ найпростішого літального апарата.
(Ваша наступна точка: команда в повному складі (з відмітками в маршрутному листі) збирається біля центрального входу школи.)
Зібраним членам команди Майстер оголошує, що скарб захований у кабінеті 7. Із відшуканим скарбом діти отримують повідомлення: «Ви завершили свою гру. Вітаємо з перемогою!!!».
У житті молодшого школяра гра відіграє важливе значення. Адже під час гри в дітей, крім фізичних (спритність, влучність, вправність), формуються такі якості, як дружелюбність, колективізм, чесність та дисциплінованість. Спостерігаючи за життям дорослих, вони намагаються наслідувати їх під час ігрової діяльності. Адже кожна гра передбачає робочі зусилля або розумове навантаження, здійснюючи яке дитина набуває певних навичок і вмінь, здобуває знання.
Використані джерела
1. Державний стандарт початкової школи. Положення про групу продовженого дня // Початкова освіта. — 2006. — № 2.
2. Гордієнко Н., Гордієнко С. Ігри для дотепних. — X.: Ранок, 2010.
3. ГПД: вихователю на кожен день. — К: Шкільний світ, 2012.
4. Кругляк О. Рухливі ігри та естафети в школі. — Т.: Підручник і посібник, 2011.
вихователь групи продовженого дня Білоцерківської
ЗОШ І—III ст. № 18, Київська обл.
Перша всеукраїнська газета для першого вчителя
«Початкова освіта» № 9 (729), травень 2014