Мета:

  1. фронтальне повторення учбового матеріалу по фізиці;
  2. підвищення пізнавальної активності в учнів;
  3. розвиток культури спілкування і культури відповіді на запитання;
  4. розвиток пізнавального інтересу.

Оформлення класу: два стола, папір та ручки для журі  і двох команд.

Хід гри

Клас ділиться на дві команди. Гра складається із 6 геймів. В кожному геймі ведучий задає по черзі запитання. Після кожного гейму журі підводить підсумки.

1 гейм: «Далі, далі…»

Ведучий задає запитання командам, кожна правильна відповідь 1 бал, на всі запитання команді виділяється 1 хвилина.

Запитання для 1 команди:

1. Основна одиниця часу (м\с).

2. Процес переходу з твердого стану в рідкий (плавлення).

3. Яка величина характеризує розповсюдження сили заряду (сила струму).

4. Одиниця вимірювання напруги (вольт).

5. Позитивно заряджений іон (аніон)

6. Посудина, яку використовував Архімед в лабораторних цілях (ванна).

7. Процес переходу газоподібного стану у твердий, минаючи рідкий (адсорбція)

8. Фізична величина, що вимірюється в кілограмах (маса).

9. Теплообмін, який відбувається в рідинах та газах. (конвенція).

Запитання для 2 команди:

1. Одиниця виміру опору (ом).

2. Процес переходу рідини в газоподібний стан (випаровування).

3. Які частинки є носіями заряду в металі (електрони).

4. В яких одиницях вимірюється вага (ньютонах).

5. Від’ємний іон (катіон).

6. Яка речовина має густину 1000 кг/м3? (вода).

7. Процес переходу з твердого стану в газоподібний, минаючи рідкий (сублімація).

8. Що таке барель? (Міра об’єму)

9. Процес переходу з газоподібного стану в рідкий (конденсація).

2 гейм  “Так-ні ”

Вибирається по одному представнику від команди. Кожен одержує картку з фізичним поняттям:

  • Електрони
  • Площа поперечного перерізу
  • Амперметр
  • Напруга
  • Опір
  • Потужність

Команда повинна вгадати поняття, ставлячи питання своєму товаришу, на які він може відповісти “Та” чи ‘‘ні”. Чим швидше вгадають тим більший бал за кожне вгадане слово.

3 гейм  “Помилочка”

Ведучий читає речення кожній команді, а учасники повинні знайти помилку та виправити її. За кожну правильну відповідь 1 бал, за швидкість ще 0,5 бала.

  • електричним струмом називається впорядкований рух нейтральних частинок.
  • сила струму рівна відношенню електрона, що пройшов через поперечний перетин провідника, до часу його проходження.
  • кількість теплоти, що виділяється провідником із струмом, рівна квадрата сили струму, напруги і часу.
  • напруга на кінцях ділянки прямо пропорціональний силі струму і обернено пропорційно до опору провідника.
  • питомий опір провідника прямо пропорціональний довжині провідника, його опору і обернено пропорційно до площі поперечного перетину.
  • напруга показує, яку роботу здійснює електричний струм при переміщенні одиничного позитивного заряду з однієї точки в іншу.

4 гейм: «Фізичні шаради»

Командам дається час 1 хвилина, за яку вони повинні розгадати шаради.

1. Возьми-ка лист бумаги белой

И напиши на ней ты смело:

Первый слог – гроза всей школы,

Это ведь тебе не ново?

И две других ты буквы знаешь,

 Их говоришь, когда взять что-то предлагаешь.

Подумай дальше,  не спеши –

И ноту третью напиши,

Отдохнет твоя рука,

Когда в конце поставишь  «ка». (Динамика)  

2. То, что осталось на трубе –

Это известно ведь тебе?

Добавь к ней то, что посреди

Стоит у Ани, а на «три»

От дудки первый слог возьми

И букву «К» к ним допиши.

Последних три есть для тебя

В известном слове  «лекция». (Индукция)

5 гейм: «Історичний»

Командам роздаються листки з запитанням і на них треба дати відповідь через 1 хвилину.

1 команді:

Назвіть ім’я гірської німфи, яка згідно давньогрецької міфології, була закохана в Нарциса. Від  туги по коханому вона висохла і скам’яніла так, що від неї залишився лише голос, здатний повторювати сказані в її присутності слова. (луна)

2 команді:

Назвіть ім’я італійського художника, який пропонував слухати підводні звуки, приклавши вухо до весла, опущеного у воду. Скориставшись таким способом, можна переконатися в тому, що риби насправді достатньо балакучі. (Леонардо да Вінчі)

6 гейм: «Заморочки з бочки»

Кожна команда по черзі витягує картку з номером запитання та відповідає на нього, кожна правильна відповідь 1 бал, якщо на картці з номером намальована зірочка, то за правильну відповідь на це запитання команда отримує 2 бала.

1. Пропелер у Карлсона зламався, і вони з малюком сіли у приміський потяг, в якому 6 вагонів, малюк сів у третій вагон, а Карлсон -  в четвертий. При цьому вони опинилися в одному вагоні. Як це могло трапитись? (Друзі йшли з різних кінців потяга)

2. Коли неможливо скоротити нескоротний дріб? (Коли цей дріб є номером будинку)

3. Ви знаходитесь у Франції середини ХIX століття, сидите на стільці, обличчя густо намазане крейдою. На вас спрямовано два прожектори. В такому положенні ви знаходитесь вже годину. Яку професію має господар цього приміщення? (Фотограф)

4. Чи правильно, що Піфагор не тільки філософ, а й олімпійський чемпіон з кулачного бою? (Так, він став чемпіоном на 58 олімпіаді)

5. Який фізичний процес зумовлює дощ? (конденсація)

6. Скільки існує тризначних чисел? (900)

7. Карлсон придбав баночку варення і, прочитавши напис 98, вирішив, що в баночці 98 слив. Сливи були дуже смачні, але він не з’їв навіть 90 слив, як варення вже закінчилось. У чому справа? (Фірма, що виготовляє варення, солідна і не обманює.) (Карлсон прочитав напис догори ногами. Баночка містить 86 слив.)

8. Два у квадраті – чотири, три  у квадраті – дев’ять, а кут у квадраті? (90)

Журі підводить підсумки, оголошує переможців.