МЕТА ЗАНЯТТЯ:
Навчальна: Сформувати знання про основні види оздоблення металів..
Виховна: виховувати культуру праці, працелюбність, бережне відношення до майна;
Розвиваюча: розвивати технічне мислення, сприяти розвитку координації рухів;
ОБЛАДНАННЯ: верстат ТВ – 4, різці, плакат «Техніка безпеки при роботі на токарно-гвинторізному верстаті ТВ-4».
ТРУДОВІ ДІЇ, ПРИЙОМИ ТА ОПЕРАЦІЇ : точіння
ЛІТЕРАТУРА:
1. Муравьев Е. М., Молодцов М.П. Практикум в учебных мастерских. Учеб. Пособие для студентов пед. ин-тов. – Москва: Просвещение, 1987.
2. Терещук Б.М., Туташинскький В.І., Загорний В.К. Трудове навчання: підручник для 7 класу – Київ: Генеза, 2007.
3. Трудове навчання: навчальний посібник для 6 кл. серед. загальноосвіт. шк. Мадзігон. В.М., Левченко Г.Є. – К.: Освіта, 1997.
ТИП УРОКУ: комбінований. ЧАС: 90 хвилин.
ПЛАН
1. Організаційна частина.....................................................................2 хв.
2. Перевірка раніше вивченого матеріалу.........................................5 хв.
3.Повідомлення теми, мети, завдань уроку, мотивація навчальної діяльності...3 хв.
4. Викладення нового матеріалу......................................................20 хв.
5. Закріплення вивченого матеріалу................................................10 хв.
6. Вступний інструктаж………………………………………………5хв.
7. Самостійна практична робота учнів…………………………….30хв.
8. Заключний інстуктаж……………………………………………10хв.
9. Завдання для виконання дома……………………………….…2 хв.
10. Прибирання робочих місць і приміщення майтерні черговими….3 хв.
ХІД І ЗМІСТ ЗАНЯТТЯ
1. Організаційна частина
Учні заходять в спецодязі у майстерню. Учитель перевіряє присутність учнів за журналом та перевіряє підготовленість учнів до заняття (наявність зошитів). Чергові назначаються за графіком.
2. Перевірка раніше вивченого матеріалу
Домашнє завдання перевіряється фронтально за допомогою контрольних питань з попередньо вивченої теми:
1. Які основні частини токарно-гвинторізного верстата? (станина, передня та задня бабки, супорт, гітара, коробка подач, клинопасова передача, фартух, коробка зміни швидкостей);
2. Які види різців Ви знаєте? (прохідні прямі, прохідні упорні, відрізні, підрізні, фасонні, різьбонарізні).
3. Для чого призначена коробка зміни швидкостей токарного верстата? (Для зміни частоти обертання шпинде¬ля);
4. Яким чином закріплюється заготовка на токарно-гвинторізному верстаті? (розвести кулачки самоцентрівного патрона, вставити заготовку, ключом затиснути в трьох місцях заготовку, перевірити її на биття).
5. Назвіть основні правила безпечної роботи на токарно-гвинторізному верстаті. (Без дозволу вчителя не вмикати верстата.
Перевірити перед включенням верстата наявності коврика чи дерев`яної підставки. На холостому ходу перевірити справність верстата. Працювати тільки у спецодязі і окулярах. Тримати правильну позу при точінні).
3. Повідомлення теми, мети, завдань уроку, мотивація навчальної діяльності
Тема уроку (записується на дошці) Оздоблення виробів з металів
Мета уроку: ознайомитись з основним інструментом та прийомами чеканки, вибивання та насічки по металу.
Ця тема можливо стане частиною вашого життя. Деякі люди оздоблюють таким чином метал, потім прикрашають оселю чи продають.
4. Викладення нового матеріалу
Вибивання (ще її називають діфовкой) - один із способів холодної обробки металу. Техніка вибивання заснована на використанні пластичності металу, здатного під ударами молотка сідати, витягуватися і згинатися. На відміну від кування для вибивання застосовується тільки тонкий листовий метал, який обробляється в холодному стані. А від чеканки діфовка відрізняється тим, що вся робота від початку до кінця ведеться не чеканниками, а спеціальними виколоточними молотками.
В старину з листового металу мастера-діфовщики робили щити, шоломи, рицарську зброя. Техніку вибивання застосовували і при виготовленні металевого посуду: казанів, ковшів, чаш, кубків. Окрім рядового посуду, майстри створювали унікальні твори декоративного мистецтва. Вироби з листового золота і срібла прикрашалися вставками з коштовних каменів, оброблялися гравіюванням, чеканкой, насічкою. У Державній Збройовій палаті Московського Кремля зберігається чудовий зразок художнього ремесла XVI століття - ковш-братина Михайла Романова.
Пізніше вибивання стали застосовувати при створенні монументальної скульптури. Над фронтоном Великого театру в Москві, вінчаючи архітектурну композицію, підноситься скульптурна група, що зображає покровителя мистецтв Аполлона, Фігури порожнисті. Вони були вибиті з листової міді на початку минулого сторіччя російськими майстрами по моделі скульптора Степана Піменова.
Чеканка. Рельєф на листовому металі формують за допомогою спеціальних інструментів чеканов і виколоточних молотків, більшість з яких майстри виготовляють самі. Поступово у чеканника накопичується декілька десятків чеканів самих різних форм і розмірів. Але, дивлячись на таку велику різноманітність, чекани залежно від форми бойової частини і призначення можна розділити на сім основних видів: розходники, лощатники, бобошники, пурошники, канфарники, зернильники-трубочки і пуансони.
Розходник нагадує зубильце або викрутку з притупленим кінцем. На металі він залишає слід у вигляді вузького жолобка. Саме з нього починається безпосередня робота над рельєфом. Розходником заглиблюють контури малюнка, нанесеного на метал.
У лощатника майже плоский бойок у вигляді квадрата або прямокутника із закругленими кутами. Лощатниками осаджують фон.
По назві чекана-бобошнка неважко здогадатися, що його бойок нагадує боб. Бобошником виколачують випуклий рел`єф.
Канфарник нагадує тонкий пробійник, тільки кінець його не гострий, а дещо заокруглений. Він не пробиває метал, а робить на ньому дрібні сферичні вм'ятини у вигляді крапок. Канфарник служить для переведення малюнка з паперу на метал, а також для нанесення на ділянки фону численних точкових вм’ятин, що додають фону матову фактуру. Для обробки фону застосовується також зернильник-трубочка у вигляді стрижня з сферичним поглибленням в бойовій частині. На металі вона залишає слід у вигляді півсферичного горбика. Фон, оброблений трубочкою, має зернисту фактуру.
У пурошників бойок має форму кулі. Застосовують його в тих випадках, коли на рельєфі необхідно одержати сферичні поглиблення або опуклості.
Насічка. Як описує Гомер в знаменитій «Илиаде» виготовлення богом-ковалем Гефестом бойового щита герою Ахіллу. Для інкрустації тільки невеликої частини бронзового щита легендарний майстер використовував три різні метали: золото, олово і срібло. Щит був виконаний з такою майстерністю, що в творах пізніших авторів він став означати неперевершений витвір мистецтва.
Довго археологам не вдавалося знайти виріб, в якому з таким блиском була використана техніка інкрустації одного металу іншими. І тільки після розкопок гробниць в Мікенах вдалося знайти бронзові кинджали, що відносяться до XVI століття до н.е.
На поверхнях клинків були зображені сцени полювання на лева, дикі коні, що стрімко біжать, кішка, що полює в чагарниках папіруса. Всього два метали були використані в композиціях -золото і срібло. Але завдяки тому, що художник використовував золото різної тональності від темно-жовтого до майже білого, зображення знайшли незвичайну живописність. Стародавній майстер врахував і те, що бронза з часом покривається темно-зеленою патиною, а золото і срібло зберігають первинний колір і далі: контрастніше виявляються на темному фоні бронзи.
5. Закріплення вивченого матеріалу
Закріплення нового матеріалу проводиться методом фронтального опитування. Ставляться такі питання:
1. Які різці використовують при обточуванні зовнішніх циліндричних поверхонь? (використовують прямий і відігнутий уліво прохідні різці).
2. Яких вимог треба додержувати при відрізуванні деталі? (відрізують заготовки, залишаючи 2..3 мм до осі, відламувати рукой в рукавиці чи за допомогою пристрою).
3. У чому полягає догляд за верстатом? (постійно перевіряти його справність, проводити змащування вузлів верстата після роботи).
4. Які правила безпечної роботи на токарно-гвинторізному верстаті ви знаєте? (Без дозволу вчителя не вмикати верстата.
Перевірити перед включенням верстата наявності коврика чи дерев`яної підставки. На холостому ходу перевірити справність верстата. Працювати тільки у спецодязі і окулярах. Тримати правильну позу при точінні).
Тема Робота на токарно-гвинторізному верстаті.
Мета Ознайомтеся з прийомами обточування зовнішніх циліндричних поверхонь.
6. Вчитель повідомляє правила безпечної роботи при роботі на верстаті:
1. Не вмикайте верстат без дозволу вчителя.
2. Роботу на верстатах виконуйте тільки в спецодязі (ман¬жети рукавів мають щільно облягати зап'ястки рук: не зали¬шайте вільно звисаючих кінців одягу, волосся приберіть під берет).
3. Перевірте надійність з'єднання контура заземлення з корпусом верстата.
4. Огляньте верстат і перевірте наявність загороджуваль¬них і захисних пристроїв, поставте в потрібне положення рукоятки керування.
5. Надійно закріпіть оброблювану заготовку і різальний інструмент.
6. Приберіть із верстата вимірювальний інструмент.
7. Виконуйте різання тільки з опущеним екраном.
8. Під час роботи не доторкайтесь до заготовки і стружки руками.
9. Не переключайте рукоятки коробки зміни швидкостей під час роботи.
10. Вимірювання робіть тільки після повної -зупинки верстата.
11. Будьте уважними, не відволікайтесь під час роботи сторонніми справами і розмовами.
Вчитель пояснює критерії оцінювання за практичну роботу та розподіляє учнів за робочими місцями, видає завдання для практичної роботи.
7. Самостійна практична робота учнів
Учні індивідуально працюють над виконанням завдань за картками (Додаток А). Під час роботи вчитель проводить обхід робочих місць і слідкує за ходом виконання трудових дій, прийомів і правильністю виконання завдань, виконання учнями правил безпеки праці. В кінці практичної роботи вчитель проводить опитування і оцінювання за критеріями як дотримання правил безпечної роботи, так і за правильністю виконання практичної роботи.
8. Заключний інстуктаж
Вчитель повідомляє про досягнення мети практичної роботи, повідомляє оцінки кожному учню та мотивує їх, робить аналіз помилок та недоліків у роботі учнів.
9. Завдання для виконання дома
Вивчити матеріал по темі в зошиті.
10. Прибирання робочих місць і приміщення майтерні черговими
Чергові прибирають інструменти, роблять прибирання майстерні.