Соціальні проблеми нашої держави дедалі відчутніше формують стратегічні й тактичні орієнтири сучасної освіти. Випускник школи має гнучко адаптуватись у мінливих життєвих ситуаціях, цілеспрямовано використовувати свій потенціал як для само-реалізації в професійному та особистому плані, так і в інтересах суспільства, держави.
Пріоритетним завданням навчально-виховного процесу в сучасній школі є всебічний розвиток школярів, зокрема творчих потенцій особистості.
Сучасна наука доводить, що навчання та розвиток — взаємопов'язані процеси. Утім результат залежить від спадкових і середо-вищних факторів. Водночас навчальний процес має бути організований так, щоб досягти поставлених цілей. На сучасному етапі удосконалюються методи навчання, розробляються й навчальні технології.
Нині вже можна стверджувати, що технологізація освіти є об'єктивним процесом, який постійно розвивається. Упроваджуються нові технології, які вже завоювали право на існування. Уточнюється й саме поняття «педагогічна технологія», хоча на сучасному етапі налічується понад 300 його визначень.
Ще в 70-ті роки минулого століття відомий український дидакт В. Онищук підкреслював: «Щоб добитись оптимальних результатів у навчанні, вихованні й розвитку учнів, недостатньо знати, які методи краще використовувати для цього. Треба знати раціональну структуру кожного з них, їх можливі різновиди й умови доцільного використання. Усе це не вкладається у традиційне поняття. Виникає потреба уведення нового терміна. Таким терміном є «технологія навчання» (Онищук В. О. Функції та структура методів навчання. — К., 1979. — С. 14).
Більшість дослідників (С. Гончаренко, М. Кларін, Б. Лихачов, І. Лернер, П. Сікорський та ін.) розглядають технологію як набір процедур, що оновлюють професійну діяльність учителя та учнів і гарантують кінцевий результат.
Не зважаючи на розбіжність у визначенні поняття «педагогічні технології», слід підкреслити риси (критерії технологічності), властиві кожному визначенню, а саме:
- • концептуальність (кожній підтехнології має бути притаманна опора на певну наукову концепцію);
- • системність (у педагогічній технології повинні простежуватись усі ознаки системи, логіка процесу, взаємозв'язок частин, цілісність);
- •керованість (можливість діагностичного досягнення цілей, планування процесу навчання);
- • повторюваність;
- • ефективність.
Творчо-розвивальна технологія — один з видів педагогічної технології. Основна мета творчо-розвивальних технологій — розвиток творчого потенціалу учнів.
На основі діяльнісного підходу вчені стверджують, що лише залучення учнів до творчої діяльності забезпечує оволодіння досвідом її здійснення.
Л. Виготський, С. Рубінштейн, Я. Пономарьов, Н. Тализіна, Г. Костюк, Д. Брунер, І. Лернер, М. Скаткін, В. Онищук та багато інших підкреслюють близькість навчально-творчої діяльності та творчості взагалі. Так, психолог З. Калмикова вважає, що з психологічного погляду немає принципових відмінностей між продуктивним мисленням ученого, який відкриває нові, ще не відомі людству закономірності навколишнього світу, і учня, який відкриває нове лише для себе самого, тому що в основі відкриття лежать загальні психічні закономірності (Калмыкова 3. И. Продуктивное мышление как основа обучаемости. М, 1981.-С. 15).
У процесі навчально-творчої діяльності учні разом з учителем осмислюють пошукову мету з орієнтацією на досягнення проміжних результатів.
Проблема творчого розвитку в процесі навчання існує дуже давно. До неї звертались у Стародавній Греції (дискусії Сократа, Піфагорійська школа). Ще Я.Коменський наголошував, що дітей треба вчити так, щоб вони досліджували та пізнавали самі предмети, а не запам'ятовували тільки чужі спостереження й пояснення.
А. Дістервег, який заклав основи розвивального навчання, підкреслював, що постійний пошук істини має становити зміст навчальної діяльності школяра. Учень, на його думку, не повинен сприймати істину як готовий продукт, а має її відкрити. Учитель повинен керувати цією діяльністю відкриттів.
Багато педагогів декларували необхідність пошукової діяльності, досліджень та відкриттів учнів. Так, Руссо закликав розвивати пізнавальні здібності учнів, уміння здобувати знання: «Ставте доступні його (учня) розумінню запитання й дайте можливість йому розв'язувати їх». Мішель Монтень у своїй праці «Досліди» наголошував на необхідності проведення занять «не на слух, а шляхом досліду». На основі досягнень психології творчості проведено велику кількість досліджень з метою обгрунтування способів організації та керування навчально-творчою діяльністю. Так, американський психолог і педагог Дж. Дьюї розробив спеціальний вид навчання під назвою «навчання шляхом розв'язання проблем (problem solvig), розкрив послідовність мислитель-них дій при розв'язанні проблем; англійський педагог Армстронг увів у навчання «евристичний метод». Його суть полягала в тому, що учень ставився в становище дослідника й самостійно здобував знання та робив висновки.
Працюючи в Яснополянській школі, Л. Толстой довів, що особлива роль у становленні інтересу до навчання й розвитку пізнавальних здібностей дитини належить вивченню предметів у природних обставинах, спостереженням, дослідженням і формуванням висновків.
На основі дослідницького методу Дж. Брунер розробив метод творчого навчання «шляхом відкриття». Він довів, що саме використання цього методу здатне забезпечити активне перенесення знань у нові ситуації.
Особливу роль дослідницької практики учнів у розвитку самостійності їхньої думки відзначали відомі українські педагоги Я. Чепіга й О. Музиченко.
У 20-ті роки широко розроблявся дослідницький підхід до навчання як шлях розвитку творчих здібностей особистості учня, а самому підходу давали різні назви: метод лабораторних уроків — К. Ягодовський; природничо-науковий метод — А. Пінкевич тощо. Всі ці назви Б. Райков запропонував замінити терміном «дослідницький метод».
Дослідницький метод характеризувався тим, що “учні сприймають нові факти та явища не зі слів учителя, а шляхом самостійного пошуку й відкриття їх “(В.Наталі). В основу навчання кладуться не знання, подані дітям у готовому вигляді, а організований пошук в навколишньому світі (Б. Всесвятський). Однак недостатня розробка технології та організації дослідницького методу дискредитувала цей спосіб навчання на практиці.
У 50—70-ті роки XX ст. з метою формування досвіду творчої діяльності вчені багато уваги приділяли завданням, які детермінують здійснення учнями навчально-творчої діяльності. І. Лернер першим розробив типологію таких завдань на матеріалі історії.
Досвід творчої діяльності неможливо передати розповідями про неї, прикладами творчої діяльності вчених та винахідників. Лише залучення учнів до діяльності забезпечує оволодіння досвідом її здійснення. Що ж характеризує навчальну діяльність як творчу? Відповідь на це запитання передбачає аналіз такого поняття як творчість. Під творчістю найчастіше розуміють створення нових матеріальних чи духовних цінностей. Творча діяльність — це антипод наслідування, копіювання, діяльності по шаблону, за готовим взірцем, правилом, алгоритмом.
Загальноприйнятими є такі характеристики творчості:
- ü • перетворення явищ, предметів, процесів діяльності або їх образів, чуттєвих чи розумових;
- ü • новизна, оригінальність продукту творчості (нової ідеї, системи дій, невідомих закономірностей тощо).
- ü розвиток науки про творчість привів до уточнення поняття «новизна» творчого продукту.
Відомий психолог Л. Виготський підкреслює, що творчий тип діяльності справді спрямований на створення «нового», проте це «нове» може бути не лише витвором нового предмета зовнішнього світу, а й побудовою розуму чи чуття, що живе й виявляється в самій людині і є «новим» відносно її системи знань, способів дій, оцінних суджень тощо. На основі такого підходу виділяється навчально-творча діяльність, для якої характерна суб'єктивність «новизни» (перевідкриття).
Творча діяльність визначається певною структурою розумового пошуку з рядом послідовних дослідних прийомів і операцій, спрямованих на досягнення поставлених цілей. Дослідники творчості виділяють такі узагальнені етапи цієї діяльності: виявлення інформаційно-пізнавального конфлікту; на основі альтернативного мислення формування гіпотези та її доведення.
Психологи С. Рубінштейн і Я. Пономарьов зазначають, що кожний із зазначених етапів — це психологічно завершене завдання.
Отже, навчальна діяльність, котру визначають як творчу, має будуватись на основі інформаційно-пізнавального конфлікту. До її структури повинні входити інформаційно-пізнавальна суперечність та її розв'язання шляхом альтернативного мислення, побудови гіпотези.
У структурі творчо-розви-вальних технологій слід виділити такі складові:
- а) концептуальна основа;
- б) творчі компоненти: інформаційно-пізнавальний конфлікт; розв'язання інформаційно-пізнавального конфлікту на основі гіпотетичного мислення;
- в) змістова частина: цілі й завдання навчання; зміст навчального матеріалу;
- г) процесуальна частина: методи й форми навчальної діяльності учнів; методи й форми діяльності вчителя;
- д) діагностика та корекція навчальної діяльності.
Навчально-творча діяльність— це педагогічно керована діяльність.
Під педагогічним управлінням навчально-творчою діяльністю учнів слід розуміти діяльність педагога з вибору, удосконалення й застосування системи цілей, змісту, форм і методів планування, організації, стимулювання та релаксації, нормування контролю й обміну, педагогічного аналізу й результатів різних видів творчо-розвиваль-них технологій.
Управління навчально-творчою діяльністю здійснюється непрямими, перспективними способами, спрямованими на перехід педагогічного управління в самоуправління учнів. Основні правила такого переходу виділив В. Андреев:
- 1. Усе, що учні в навчально-творчій діяльності можуть виконати без допомоги, мають виконати самостійно.
- 2. В системі педагогічного управління повинні домінувати засоби непрямого й неперспективного управління, педагог повинен рідко вдаватись до засобів прямого та оперативного управління, бо вони сковують ініціативу й творчість учнів.
- 3. Стиль спілкування з учнями в процесі організації навчально-творчої діяльності має бути демократичним і доброзичливим (В. Андреев. Диалектика воспитания и самовоспитания творческой личности. - Казань, 1988. — С.12).
Будь-яка навчально-виховна діяльність зумовлюється мотивацією діяльності учнів.
Мотивація навчання, як відомо, має вирішальне значення в його здійсненні. О. Леонтьев розглядає мотивацію як внутрішню пружину дії, як складний механізм, що співвідносить вплив зовнішніх факторів з внутрішніми властивостями людини, як спрямовану спонуку й регулятор дії, як сукупність спонукань.
Збудити внутрішні пізнавальні сили, мотивувати, спонукати подальшу пошукову діяльність — непрямий спосіб управління навчально-творчою діяльністю учнів.
Дослідження суперечностей навчання в педагогіці почалось на початку 60-хроків (М. Данилов, В. Загвязинський, Г. Костюк, Д. Вількеєв та ін). Суперечності, що породжують пошукову ситуацію називають інформаційно-пізнавальними. Вони виникають у процесі пізнання, коли до існуючої системи знань учнів додається інформація, на перший погляд, не сумісна з уже існуючою («я вважав, думав, знав, що так, а це виявляється не зовсім так»). Це суперечності між старими, вже засвоєними учнями знаннями і новими фактами, між науковими знаннями та життєвими, практичними. Це суперечності в оцінці фактів, явищ, літературних героїв, історичних діячів тощо.
Обізнаність індивідуума, вік, спосіб мислення, бачення та оцінки навколишнього світу — все це впливає на його ставлення до інформаційно-пізнавальної суперечності.
У традиційному навчанні, коли все пояснюється, розтлумачується учням, немає місця інформаційно-пізнавальним суперечностям. Учень позбавлений можливості «поламати голову над суперечністю», а це, безумовно, позбавляє його радості пізнання.
У процесі навчально-творчої діяльності інформаційно-пізнавальна суперечність підкреслюється, створюються умови для її усвідомлення, що будить думку, спонукає до активної творчої діяльності. Разом з усвідомленням інформаційно-пізнавальної суперечності виникає пошукова (проблемна) ситуація, яка зникає лише після її подолання. Пошуковій ситуації властивий емоційний стан — подив, зацікавленість, бажання подолати труднощі.
Як пише відомий психолог С. Рубинштейн, важливо, щоб дитина, зіткнувшись із суперечністю, емоційно загорілась, щоб доводила до кінця розумову роботу, незважаючи на труднощі, які стоять на її шляху.
Інформаційно-пізнавальні суперечності поділяють на два види:
1. Суперечності, властиві об'єктам, що вивчаються. Так, на заняттях з історії України під час вивчення теми «Ярослав Мудрий. Руська правда» учні знайомляться з діяльністю такої визначної особи, як Ярослав Мудрий. Безперечно, цікава й велична, але дуже суперечлива постать. Жорстокий, войовничий — і мудрий, книголюб; творець першого зведення законів нашої держави — «Руської правди» і князь, що залізною рукою карав в усобній боротьбі навіть найближчих родичів, хитрий політик і натхненний будівничий. Такий суперечливий об'єкт вивчення дає можливість моделювати пошуковий, дослідницький тип навчання.
2. Суперечності, які виникають у процесі учнівського пізнання, коли до існуючої в учнів системи знань, умінь і навичок додається інформація, на перший погляд несумісна з уже існуючою. Наприклад, у процесі вивчення теми «Будова речовини» учні спостерігають, що рівень води в склянці не змінюється, коли до неї додають ложку солі, хоча до цього вони були впевнені, що об'єм збільшиться при змішуванні його з будь-якою речовиною.
Поділ інформаційно-пізна-вальних суперечностей на види досить умовний, адже обидва вони ґрунтуються на інформаційно-пізнавальному конфлікті, тобто на інформації, в основі якої лежать судження, що справляють враження несумісних. Головна відмінність полягає в способах виявлення конфлікту.
Особливості інформаційно-пізнавальних суперечностей зумовлюються також специфікою викладання предмета. Так, у процесі вивчення літератури це:
- Ø • конфлікт, що лежить в основі художнього твору. Наприклад, конфлікт роману Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» відбито в його назві;
- Ø • суперечливість у характері, поведінці героїв твору. Так, під час осмислення образу Расколь-нікова (Ф. Достоєвський «Злочин і кара») виявляється суперечливість його поведінки. Він убиває стару процентницю, як йому здається, на благо принижених і скривджених, і тут же вбиває Лізавету, тобто одну з тих, заради кого вчинив перший злочин;
- Ø • суперечливі оцінки літературного твору або його персонажу з боку різних критиків, літературознавців тощо.
Інформаційно-пізнавальні суперечності грунтуються на інформаційно-пізнавальному конфлікті й зумовлені насамперед змістом навчального матеріалу. Крім того, це категорія суб'єктивна. Суперечність виявляється при безпосередньому сприйманні її учнем.
Розв'язання інформаційно-пізнавального конфлікту відбувається на основі гіпотетичного мислення.
Гіпотеза як специфічна форма розвитку знань є предметом дослідження філософів, психологів, педагогів. Значення гіпотези в наукових відкриттях образно показав відомий учений-хімік Д. Менделєєв, який писав, що гіпотези полегшують і роблять цілеспрямованою наукову роботу, як плуг землероба поліпшує вирощування корисних рослин.
Проте в педагогіці до проблеми гіпотези, гіпотетичного мислення звернулись недавно. Включення гіпотези в категоріальний апарат дидактики й використання її в навчальному процесі є умовою ефективності навчально-творчого навчання.
У науці гіпотеза визначається як певна система суджень, понять та умовиводів, в основі якої лежать проблематичні судження, тобто такі, істинність чи хибність яких ще не доведена, але їх імовірність обґрунтовується здобутими раніше знаннями. Крім того, гіпотеза — це й сам процес висування, обгрунтування та доведення ймовірних суджень і умовиводів про суть пояснювального предмета. Серцевину гіпотези становить припущення, тобто головна ідея розв'язання проблеми. Припущення — це вираження рівня знань про предмет, коли ще не досягнуто повного його розуміння, а допускається одне з імовірних. Проте це ще не гіпотеза. Щоб припущення перетворилось у гіпотезу, його потрібно обґрунтувати. Характерним і невід'ємним елементом гіпотези є висновки, що випливають з неї. Проте висновки теж залишаються на рівні ймовірних знань доти, поки не дістануть експериментального чи теоретичного підтвердження. За цієї умови доведена гіпотеза перетворюється в теорію.
Виділено два способи побудови гіпотези: аналітичний та інтуїтивний. Аналітичний здійснюється з порівняно повним усвідомленням дослідних прийомів, операцій за складеним планом тощо. Це може бути індуктивне узагальнення фактів, здобутих на основі спостережень, експериментів, і теоретичне їх обґрунтування. Гіпотеза може бути побудована на основі дедуктивного виведення її з уже відомих і доведених теорій, законів тощо. Припущення не завжди виводиться учнями логічно, із сукупності знань. Воно може бути результатом інтуїтивного мислення.
Вивчення досвіду роботи показує, що інколи учень миттєво розв'язує складне запитання, задачу, виявляє радість від того, що він «здогадався». А вчитель дуже часто реагує на це так: «Ти не догадуйся, ти думай!». На жаль, учитель тут не розуміє, що учень виявив здатність до творчого мислення. Можливо, доцільно в такому випадку допомогти учневі осмислити, проаналізувати шлях, логіку його творчого мислення.
Таку радість потрібно розділити з учнем, схвалити його діяльність. Проте, як пише 3. Калмикова, «для того, щоб інтуїтивно знайдені нові знання мали дійову силу, були широко використані на практиці, необхідне усвідомлення не лише результатів, а й процесу пошуків, ключа до розв'язання, тобто шлях інтуїтивного пошуку потім повинен одержати своє адекватне відбиття в слові».
У процесі проведеного нами дослідження перевірялась готовність учнів будувати гіпотезу.
Усього в експерименті брало участь 557 учнів 8 класів. Виявилось, що це досить складна діяльність для учнів. Так, сфор-мованість уміння будувати гіпотези на основі індуктивних висновків продемонстрували 28 % учнів, 32,7 % змогли тільки висловити припущення; не виявили вміння самостійно будувати гіпотези 39,9 % школярів. Ще складнішою для учнів виявилась побудова гіпотези на основі дедуктивного висновку. Лише 6,8 % школярів виконали завдання; більша ж частина (51,2 %) не змогли самостійно побудувати гіпотезу. Завдання «на кмітливість» розв'язали лише 5—7 % учнів.
Наведені результати свідчать про те, що перед учителем стоять серйозні завдання. Він повинен спрямувати навчально-творчу діяльність на побудову гіпотези й має бути готовим надати допомогу, «підказати» хід долання суперечності. Під час побудови гіпотези роль непрямого управління навчально-творчою діяльністю відіграє «підказка». Роль «підказки» досліджували психологи О. Леонтьев, Я.Пономарьов. У процесі навчально-творчої діяльності «підказка» може бути у формі додаткової інформації, розв'язання задачі, додаткового запитання, експерименту тощо, що мають спрямувати думку учнів.
Інформаційно-пізнавальний конфлікт та процес його розв'язання на основі гіпотези — це інваріантні складові творчо-розвивальних технологій. Варіативність методів і форм, що застосовуються в навчально-творчій діяльності, сприяють реалізації інваріантних складових і є основою виділення творчо-розвивальних технологій, до яких належать:
- • технологія особистісного «відкриття» знань, умінь і навичок;
- • технологія навчального дослідження (вивчення предметів у природних обставинах спостереженням, лабораторними дослідженнями, конструюванням тощо);
- • проектна технологія (розв'язання учнем або групою дітей будь-якої проблеми, здійснення творчих проектів, що вимагає, з одного боку, використання різноманітних методів, засобів навчання, а з другого — інтегрування знань, умінь з різних навчальних предметів, галузей науки, техніки тощо);
- • інформаційна технологія (комп'ютерні програми, системи машинної графіки, обчислювальні експерименти, дистанційне навчання);
- • технологія «мозкового штурму»;
- • технологія розв'язання евристичних завдань;
- • технологія розв'язання дослідницьких завдань тощо.
Частина знань, умінь, навичок (у сучасних умовах невелика) має засвоюватись не в процесі сприйняття, а як продукт їх пошуку та «відкриття». Підготовка до таких занять має свої особливості, а саме: навчальний матеріал повинен містити інформаційно-пізнавальний конфлікт або створювати умови для його виникнення при сприйманні цього матеріалу учнями; має бути посильним для самостійного пошуку школярів; структурованим відповідно до навчально-творчої діяльності.
В організації «відкриття знань, умінь і навичок» чітко виділяються два взаємопов'язані елементи: навчально-творча діяльність учнів і управління цією діяльністю з боку вчителя. У результаті навчально-творчої діяльності школярі формулюють правила, закони, «відкривають» для себе нові знання.
Наведемо приклад застосування технології «відкриття» знань, умінь, навичок під час вивчення теми «Бензол». Вивчення бензолу починається з визначення його фізичних особливостей (на столах учнів — пробірка з бензолом, бромною водою). Ставиться запитання: як можна визначити формулу бензолу? Учні відповідають, що потрібно спалити певну кількість бензолу й дізнатись, які речовини і в якій кількості виділяються, а далі провести розрахунки.
Пропонується задача: у результаті згорання 1,3 г бензолу виділяється 4,4 г вуглекислого газу й 0,9 г води. Густина парів за воднем 39. Визначити формулу бензолу.
Учні розв'язують задачу і знаходять формулу бензолу — СН. Робиться висновок: бензол за формулою можна віднести до ненасичених вуглеводів. Далі вчитель пропонує перевірити цей висновок на досліді (взаємодія бензолу з бромом). Проведений учнями дослід не підтверджує висновку. Бензол не викликає знебарвлення брому, що характерно для ненасичених вуглеводів. Виникає суперечність, пізнавальна складність, у результаті аналізу якої учні за допомогою вчителя формулюють проблему: чому ненасичена за формулою сполука не дає характерної реакції?
Шукаючи відповідь на поставлене запитання, учні складають структурні формули бензолу. З'являється кілька таких формул. Яка з них правильна? В ході бесіди з'ясовується, що підтвердити правильність тієї чи тієї формули допоможе кількісний дослід гідрування або хлорування бензолу.
Проектна технологія. Навчальне проектування виникло у 20-ті роки минулого століття у США на основі діяльності Дж. Дьюї. Послідовник Дж. Дьюї В. Кілпатрік продовжив роботу над проектами, розробив їх класифікацію. Технологія проектування передбачає розв'язання учнем або групою учнів суперечності, подолання інформаційного конфлікту.
Проектна технологія, що функціонує як один з видів творчо-розвивальної технології, спрямована на з'ясування інформаційно-пізнавального конфлікту, проблеми (завдання), що потребує дослідницького пошуку, інтегрованих знань для її розв'язання.
Результати проектів мають бути відповідно оформлені — відеофільм, альбом, газета тощо.
За кількістю учасників проекти поділяють на особистісні, парні та групові. За часом проведення — короткочасні (до тижня), середньої тривалості (від тижня до місяця), тривалі (кілька місяців).
Мозковий штурм як спосіб генерування ідей розв'язання творчого завдання запропонував А. Осборн. Основна мета цієї технології — збирання великої кількості ідей, звільнення від інерції мислення. Забороняється критикувати запропоновані учасниками ідеї, але при цьому репліки, жарти підтримуються.
Вчитель має вміло керувати дискусією, ставити стимулюючі запитання. Найбільш оптимальна група — 7—15 осіб.
Головною умовою ефективності реалізації творчо-розвивальних технологій є добір та структурування навчального матеріалу. Творчо-розвивальні технології доцільно застосовувати, коли зміст навчального матеріалу: спрямований на формування наукових понять, законів, теорій; логічно продовжує раніше вивчене, на основі якого учні можуть зробити самостійні кроки в пошуку нових знань; посильний для самостійного пошуку школярів, тобто інфор-маційно-пізнавальш конфлікти та їх розв'язання перебувають у зоні найближчого розвитку пізнавальних можливостей учнів. Навчальний матеріал має містити інформаційно-пізнавальні суперечності або створити умови для їх виникнення при сприйманні цього матеріалу учнями з певним рівнем підготовки.
Одна з умов реалізації творчо-розвивальних технологій — структурування навчального матеріалу. Для виявлення суперечностей часто доводиться перебудовувати поданий у підручнику матеріал, певним чином планувати послідовність усвідомлених фактів, демонстрування дослідів, використання додаткової інформацій тощо.