Курс “Інформатика” є логічним продовженням курсу «Сходинки до інформатики» для учнів 2 – 4 класів. При його вивченні учні продовжують оволодівати основними навичками роботи з комп'ютером, знайомитися з його можливостями, розвивають логічне мислення, навчаються використовувати комп'ютер для складання текстів та малювання, використовувати прикладні програми, закріплюють знання основних алгоритмічних структур, навчаються складати алгоритми різних дій, алгоритми для виконавців з різними системами команд, розвивають свої творчі здібності.
Авторами передбачена можливість вивчення цього курсу учнями, які не вивчали курс «Сходинки до інформатики». Це стає можливим завдяки включенню до програмного матеріалу 5 класу ряду основних питань з кожної теми на повторення і закріплення матеріалу, що вивчався у 2 – 4 класах.
У програмі цього курсу передбачено кілька напрямів навчальної та розвиваючої діяльності учнів.
Перший напрям – прикладний. Учні здобувають навички роботи з об’єктами операційної системи, використання прикладних програм для обчислення, підготовки та редагування текстів у текстовому редакторі, створення малюнків у графічному редакторі інше.
Другий напрям – алгоритмічний. Учні повинні закріпити поняття виконавця, його системи команд, алгоритму, розрізняти основні алгоритмічні структури, ознайомитися з поняттям процедури, їх видів та принципами їх використання в алгоритмах, вміти складати i записувати нескладні алгоритми для виконавців, у тому числі з використанням процедур, відшукувати та застосовувати алгоритми у своїй практичній та учбовій діяльності. Усе це спрямовано на розвиток логічного мислення учня, вмінь аналізувати, розкладати задачу на пiдзадачi тощо.
Третій напрям — розвиваючий. Учні розвивають свої творчі здібності та логічне мислення шляхом виконання різноманітних творчих завдань, як у процесі роботи з прикладними розвиваючими програмами (конструктори, кросворди, логічні ігри та інше), так i на теоретичній частині уроку.
Для забезпечення вивчення курсу необхідні такі програмні засоби:
- · Операційна система Windows
- · Клавіатурний тренажер.
- · Редактори текстів WordPad і Word.
- · Графічний редактор Paint і CorelDraw.
- · Комп’ютерні виконавці.
- · Комплекс навчально–розливальних ігрових програм і виконавців «Інформатика».
Інформатика.Підручник для 5 класу
Основна мета - підручник, який буде перехідним між початковою і середньою школою
Для цього:
1. Підручник має ті ж самі 4 розділи, які вивчалися в початковій школі:
- • Операційна система
- • Графічний редактор (Paint)
- • Алгоритміка (виконавець Черепашка)
- • Текстовий редактор (WordPad)
2. Вивчення нового матеріалу продовжується на основі вже відомих графічного і текстового редактора
3. Кожний розділ розпочинається з повторення і закріплення матеріалу курсу “Сходинки до інформатики”
4. Структура підручника залишається знайомою: розгортка – урок
Це дасть змогу:
- • Створити більш комфортні умови адаптації в середній школі учням, які в початковій школі вивчали курс “Сходинки до інформатики”
- • Використовувати цей підручник і для тих учнів, які розпочинають вивчення основ інформатики у 5 класі
Структура уроку
- • Теоретичний матеріал
- • Практичні завдання для виконання в класі у зошиті або на комп’ютері
- • Питання і практичні завдання для домашньої роботи
Повторення матеріалу
- • У вигляді питань для обговорення з учнями
- • У вигляді повторного викладення основного матеріалу з попередніх класів
Основні питання розділів
Операційна система
- • Повторення і закріплення
- – призначення операційної системи
- – робота з вікнами
- – диски, папки, файли
- – навігація по дисках і папках
- • Новий матеріал
- – створення і видалення папок
- – копіювання і переміщення папок і файлів (без об’єднання в групу)
- – зміна вигляду значків та їх впорядкування
- – зміна фону робочого стола і заставки
Графічний редактор
- • Повторення і закріплення
- – створення рисунків
- – копіювання фрагментів рисунка
- • Новий матеріал
- – перетворення рисунка: поворот, нахил, симетрія
- – використання рисунків із зовнішніх носіїв для створення орнаментів
Алгоритміка
- • Повторення і закріплення
- – алгоритми і виконавці
- – лінійні алгоритми і алгоритми з циклами
- – блок-схеми алгоритму
- – “ручне” виконання складених алгоритмів
- • Новий матеріал
- – виконавець Черепашка і його система команд
- – складання лінійних алгоритмів і алгоритмів з циклами для Черепашки
- – виконання складених алгоритмів на комп’ютері і “вручну”
Текстовий редактор
- • Повторення і закріплення
- – редагування і форматування готових текстів
- – вироблення більш стійких навичок створення текстових документів
- • Новий матеріал
- – пошук і заміна текстових фрагментів
- – вставка до тексту малюнків
Інформатика Підручник для 6 класу
Основна мета - Продовження вивчення курсу “Інформатика”
Підручник має традиційні 4 розділи:
- • Операційна система
- • Графічний редактор (CorelDraw)
- • Алгоритміка (виконавець Черепашка)
- • Текстовий редактор (Word)
Крім того:
Підручник містить розділ “Для розумників і розумниць”
- • Запитання для самоперевірки по кожному розділу (в тестовій формі)
- • Кросворди з інформатики
- • Задачі на розвиток логічного мислення
- • Пункт, присвячений пошуку виграшної стратегії на прикладі гри типу “Гри Баше”
Структура підручника традиційна
- • Теоретичний матеріал
- • Практичні завдання для виконання в класі у зошиті або на комп’ютері
- • Питання і практичні завдання для домашньої роботи
Відмінності в структурі підручника
- • Відсутній принцип “Розгортка – урок”. Тобто за своєю структурою цей підручник близький до традиційного
- • На початку кожного пункту наведені запитання для актуалізації знань учнів.
Це можуть бути знання з попередніх років вивчення інформатики, інших предметів. А може бути просто актуалізація життєвого досвіду учнів.
Наприклад, запитання перед першим пунктом в темі “Текстовий редактор Word”: - • Назвіть основні об’єкти програмного вікна і поясніть їх призначення
- • З яким текстовим редактором ви працювали в попередніх класах?
- • Які операції над текстом ви виконували за допомогою текстового редактора?
Дві особливості викладення матеріалу:
Об’єктний підхід
• Перший пункт присв’ячений вивченню поняття об’єкта та його властивостей
• Далі, все, що вивчається – вікна, файли, папки, фрагменти тексту, малюнки тощо – об’єкти. Вони мають властивості, властивості мають значення. Дії над об’єктами полягають у зміні значень певних властивостей об’єктів.
Алгоритмічний підхід
• У темах, нібито не пов’язаних з алгоритмами, де тількі можливо, наводяться алгоритми, які потрібно виконати, щоб досягнути поставленої мети, наприклад, відформатувати абзац тексту або скопіювати групу файлів.
Основні питання розділів
Операційна система
- • Новий матеріал
- – Типи вікон та їх об’єкти
- – Шлях до файла, повне ім’я файла
- – Пошук об’єктів у файловій системі
- – Виділення групи об’єктів
- – Операції над групами об’єктів
- – Кошик
- – Налаштування миші
Графічний редактор
- • Новий матеріал
- – Графічний редактор CorelDraw
- – Створення найпростіших графічних об’єктів
- – Операції над об’єктами
- – Приклади створення малюнків
Алгоритміка
- – Черепашка і цикли
- – Черепашка і вкладені цикли
- – Процедури
- – Процедури з аргументами
Текстовий редактор
- • Новий матеріал
- – Текстовий редактор Word
- – Редагування тексту
- – Форматування символів
- – Форматування абзаців
- – Створення нового документа.
- – Друкування документа
Інформатика. Підручник для 7 класу
Основна мета - Продовження вивчення курсу “Інформатика”
Курс “Інформатика. 7” є логічним продовженням курсів «Сходинки до інформатики» для учнів 2 – 4 класів і «Інформатика» для учнів 5 – 6 класів.
При вивченні цього курсу учні продовжують оволодівати основними навичками роботи з комп'ютером, знайомитися з його можливостями, розвивають логічне мислення, навчаються використовувати комп'ютер для створення більш складних текстових документів, складніших малюнків, використовувати прикладні програми для роботи з архівами, закріплюють знання основних алгоритмічних структур, навчаються складати алгоритми різних дій, алгоритми для виконавців з різними системами команд, розвивають свої творчі здібності.
Однією з характерних особливостей даного курсу є широкі між предметні зв’язки з історією, географією, фізикою, образотворчим мистецтвом та іншими навчальними предметами.
У програмі цього курсу, як і попередніх, передбачено кілька напрямів навчальної та розвиваючої діяльності учнів.
Перший напрям – прикладний. Учні закріплюють навички роботи з об’єктами операційної системи та її налаштування, підготовки та редагування текстових документів більш складної структури, створення малюнків у графічному редакторі, одержують навички використання прикладних програм для роботи з архівами та захисту комп’ютера від вірусів.
Другий напрям – алгоритмічний. Учні закріплюють поняття виконавця, його системи команд, алгоритму, знайомляться з новим виконавцем та його системою команд. У процесі складання алгоритмів для цього виконавця учні закріплюють вміння розрізняти основні алгоритмічні структури та застосовувати їх у відповідних ситуаціях, використовувати процедури. Вони також знайомляться ще з однією командою циклу, командою розгалуження і командою присвоювання. У результаті учні повинні вміти складати i записувати нескладні алгоритми для виконавця, у тому числі з використанням процедур, а також тестувати їх для різних обстановок і вхідних даних, відшукувати та застосовувати алгоритми у своїй практичній та учбовій діяльності. Усе це спрямовано на розвиток логічного мислення учнів, умінь аналізувати, розкладати задачу на пiдзадачi та інше.
Третій напрям — розвиваючий. Учні розвивають свої творчі здібності та логічне мислення шляхом виконання різноманітних творчих завдань, як у процесі роботи з прикладними розвиваючими програмами (конструктори, кросворди, логічні ігри та інше), так i на теоретичній частині уроку.
Підручник має традиційні 4 розділи:
- • Операційна система
- • Текстовий редактор (Word, продовження)
- • Алгоритміка (виконавець Восьминіжка)
- • Графічний редактор (CorelDraw - продовження)
Структура підручника традиційна
- • На початку кожного пункту наведені запитання для актуалізації знань учнів. Це можуть бути знання з попередніх років вивчення інформатики, інших предметів. А може бути просто актуалізація життєвого досвіду учнів
- • Теоретичний матеріал
- • Практичні завдання для виконання в класі у зошиті або на комп’ютері
- • Питання і практичні завдання для домашньої роботи
Дві особливості викладення матеріалу:
І. Об’єктний підхід
• Продовжується, розпочата в 6 класі, реалізація ідеї вивчення теоретичного матеріалу на остнові поняття об’єкта, його властивостей, дій об’єктів і над об’єктами
ІІ. Алгоритмічний підхід
• Де тількі можливо, наводяться алгоритми, які потрібно виконати, щоб досягнути поставленої мети.
Основні питання розділів
Операційна система
- • Новий матеріал
- – Налаштування дати й часу
- – Архівація
- – Антивіруси
Текстовий редактор
- • Новий матеріал
- – Налаштування і створення власних панелей інструментів
- – Списки
- – Таблиці
- – Створення графічних зображень
Алгоритміка
- – Виконавець Восьминіжка та його система команд
- – Команда циклу Повтори N разів
- – Використання процедур (без аргументів і з аргументами)
- – Виконавець Восьминіжка та його система команд
- – Команда циклу Повтори N разів
- – Використання процедур (без аргументів і з аргументами)
- – Команда розгалуження
- – Команда циклу Повтори поки
Розділ містить багато задач на створення і виконання алгоритмів
Графічний редактор
- – Графічний редактор CorelDraw (повторення)
- – Перетворення об’єктів
- – Різні способи об’єднання об’єктів
- – Різноманітні спец ефекти
- – Приклади створення орнаментів
Целованский Виктор Андреевич, учитель информатики, Киевский лицей №38 им.В.Молчанова